Monday, January 19, 2009

Isu-Isu Dominan Dalam Pilihanraya Kecil


Tahniah kepada rakyat Terengganu mendapat perakuan pembangunan semasa PRK baru-baru ini. Ucapan yang yang sama juga kita panjangkan kepada PDRM kerana PRK tersebut terkawal dengan baik tanpa sebarang insiden yang tidak bagi imej Negara kita dan kerajaan BN. Kedua-dua kumpulan yang bertanding cukup berhemah dan beradab. Syabas. Kejayaan dan kegagalan adalah suatu perkara yang mempunyai pertautan yang rapat dan kompleks . Kompleksiti itu boleh kita gambarkan melalui perkaitan kewujudan sinaran matahari dan hujan, gunung dan lembah serta bulan dan keadaan pasang surutnya air begitu alam semula jadi memperseimbangkan keadaan dalam dunia sebenar. Begitulah juga keadaan perseimbangan kemanusiaan di alam semesta ini masa susah dan sebaliknya. Justeru itu memang ada kebenaran dan asas yang kukuh bahawa keindahan sesabuah kejayaan itu hargai dengan sepenuh kepuasan dan pengertian apabila sesaorang yang mencapainya itu telah melalui bermacam-macam dugaan dan keperitan semasa menghadapi kecundangan dan kegagalan. Banyak isu-isu kecil dan besar terpaksa dihadapi dan diselasaikan. Bayangkan kepuasan orang-orang yang terdahu dari yang terlibat memerdekakan Negara ini, pahit manis yang lalui YTM Tungku Abdul Rahman sebelum memekikkan laungan Merdeka pada 1957. Nostalgia Negarawan Afrika Selatan Nelson Mandela yang menghabiskan masanya selama 25 tahun didalam penjara kerana menongkah arus membebaskan Afika Selatan daripada dasar ‘apartheid’ yang keji itu memang tidak terkira. Begitu juga dengan AS. Betapa kejinya isu-isu ras diawal sejarahnya. Orang kulit hitam dan orang kulit putih tidak boleh ditempatkan dalam satu bas atau pun sekolah. Isu perkauman tebal sekali pada suatu ketika. Pendekatan AS yang ‘double standard’ jelas terpamer sehingga mada masa ini baik pun dipentas dunia dan isu ini juga menjadi sebahagian daripada agenda Barack Obama didalam kempen semasa pilihanraya Presiden AS baru-baru ini. Apa pun AS melakar lagi satu sejarah dengan memilih seorang rakyat berketurunan kecukan orang kulit hitan dan kulit putih untuk menjadi Presiden mereka. Maka tercapailah impian daripada intipati ‘American Dream’ mereka. Didalam ruangan yang terhad ini penulis terpanggil menyingkap isu-isu yang mendominasi dan mengiringi setiap PRK didalam Negara kita ini.


PRK – Permatang Pauh

Permatang Pauh mempunyai 58,459 pengundi diikuti suku kaum Cina 14,489 atau 24.79% dan India sebayak 3581 orang atau 0,41%. Profil pengundi mengikut umur adalah seperti berikut; antara 21-35 tahun berjumlah 6.31%; yang berumur 36-60 tahun sebanyak 58.17%; dan 61 tahun keatas 15.53%. Kematangan politik pengundi yang berumur daripada 40-60 tahun adalah penentu kemenangan sesaorang calon. Memang pun Permatang Pauh itu adalah kubu kuat PKR dan sudah tentu kemenangan BN tidak muda tapi tidak mustahil. Isu-isu yang dijajah di PRK-PP adalah sangat panas dan kotor. Bukan saja itu ia Nampak ganas dan condong kepada serangan-serangan peribadi. Anwar jadi sasaran. Bukan sahaja dari BN tetapi juga kumpulan renegade bekas pembantu-pembantu rapatnya. Ezam Mohd Nor dan Saiful. Banyak isu nasional telah dibawah semasa PRK-PP. Isu Pendidikan. Bahasa dan juga isu-isu sensitif seperti isu-isu perkauman. Selain itu isu-isu moral, fitnah serta ketelusan terus dikupas oleh kedua- pihak. Sebenarnya isu yang dipakai semasa dalam PRU-12 itu berterusan didalam pilihan raya kecil. Kenaikan harga minyak serta impaknya terus menjadi perdebatan. Kedua-dua belah pihak kerajaan BN dan PR. Dan PRK–Permatang Pauh dimenangi oleh PKR. Dan ini sememangnya diduga kerana kubu kuat PR.


PRK – Kuala Terengganu

Penulis mengamati bahawa PRK-KT telah mendapat liputan meluas semasa dan selepas keputusan nya maka ianya mendidik pengundi diseluruh Negara tentang situasi tersebut. Pihak media dan TV. Atma Awani telah memberi kupasan meluas begitu juga dengan Bernama. Bukan sekali malah banyak kali bersama ahli-ahli panel yang terdiri daripada tokoh-tokoh wartawan ,akademi dan juga tokoh-tokoh politik sendiri. Jelas bahawa PRK-KT adalah lebih kemas. Penulis dalam kesempatan disana sebelum penamaan calun melihat bahawa rata-rata orang muda mejelaskan sokongan mereka kepada PAS. Orang Melayu profesional (young professional) lebih condong kepada PAS. Penulis ada menyentuh perkara ini dalam pojok yang sama lebih awal mengenai perkara ini. BN telah mengunakan isu-isu yang sama iaitu pembangunan dan mengumumkam beratus juta ringgit peruntukkan kepada rakyat Terengganu. Seluruh jentera BN telah di kerah dengan begitu rapi dan Dato Seri Najib telah melakukan yang terbaik untuk mempertahankan dan menaikkan imej BN. Namun dalam satu temubual dengan seorang tokoh wartawan Kadir Jasin menjelaskan bahawa UMNO belum lagi melakukan suatu ‘post mortem’nya dan melakukan refomasi kepada parti keramat Melayu itu. Beliau menjelaskan bahawa apabila post mortem dilakukan dan mendapati bahawa sesuatu perkara tidak meyebelahinya maka proses penambahbaikan itu diberhentikan. Sedih kata beliau. Keputusan ini telah memberi isyarat jelas dan seterusnya membawa implikasi serta impak kepada dua buah negeri di Malaysia Timur Sabah dan Sarawak. Keputusan di KT itu jelas menunjukan bahawa BN adalah satu gabungan politik yang sedang dalam kepayahan. Sabah dan Sarawak mesti melihatnya dan melakukan suatu muhasabah diri dengan penuh hati-hati. Kekuatan BN sebenarnya bepaksi kepada sokongan Sabah dan Sarawak. UMNO di semenanjung sedang mengalami ketirisan keyakinan dan sokongan. Ini pendapat sebilangan pemmbicara dan ahli panel dalam beberapa diskusi politik didalam TV. Penulis yakin jikalau Pemimpin UMNO menyelami semua ini tinggal lagi enggan berkongsi seikhlasnya dengan sekutunya yang lain. Isu –isu nasional telah mendominasi PRK-KT. Pilihanraya Kecil berlaku di K.T itu telah menunjukkan trend yang sama.Ia menjurus kepada isu-isu national. Royalti minyak, rasuah, pendidikan dan hokum hudud. PRK-KT ini amat penting kepada kedua-dua pihak untuk mengemudi organisasi masing-masing ke tahap yang lebih jauh. Dalam perjalanan kempen PRK-KT ia melakar sesuatu hala tujuh yang. Yang itu menghala kepada sistem Dwi-Parti. BN dan PR.

Sesungguhnya kedua-dua PRK di Permatang Pauh dan KT telah dengan sendirinya mengemaskinikan jentera kedua-dua pihak. Kerajaan telah pun mengemukakan dasar-dasar masa depannya untuk menarik seramai pengundi berdaftar. BN mengumumkan projek-projek yang bernilai berbillion. Dan yang memeranjatkan di PRK-KT adalah jumlah kehadiran polis yang begitu ramai. Syukur, selamat dan kemas. Rakyat pun telah membuat pilihan dan keputusan.Ia memihak kepada PAS dan PR. Tahniah. Tahniah kepada pasukan polis .Tahniah kepada rakyat Terengganu sebab Demokrasi yang berintigriti.Apa yang berlaku di Semenanjung, pasti akan diperhatikan oleh pengundi di Sabah dan di Sarawak.


Deklarasi Tambunan

Sebelum pilihanraya umum yang lalu pemimpin dan pemikir KDM Datuk Dr.Jeffrey Kitingan telah mebuat kajian dan membukukanya. Buku tersebut “Keadilan Untuk Sabah”. Ia diantaranya menghuraikan sebahagian daripada matalamat yang dan agenda Deklarasi Tambunan.
Agenda tersebut telah dipersetujui olih Ketua Umum Pakatan Rakyat Dato Seri Anwar Ibrahim untuk dilaksanakan apabila Berjaya menubukan sebuah kerajaan baru. Perkara ini dijelaskan Anwar didalam ucapannya malah didalam sidang akhbarnya.
Ini telah menjadi satu paksi harapan rakyat Sabah menyokong PR yang diketuai oleh Sdr. Anwar. Ia menjadi suatu gagasan perjuangan yang menarikh minat ramai kerana ianya menuju kearah perubahan sesuatu dasar. Penulis melihat bahawa pertukaran sesabuah dasar itu berlaku apabila berlaku pertukaran pucuk pimpinan serta perlaksanaannya pula lebih dinamik dan drastik dengan penubuhan sebuah kerajaan baru yang telah memperakukan agenda tersebut .
Didalam deklarasi tersebut terdapat 7 teras agenda. Pertama; Melaksanakan 20 perkara yang masih relevan dan Akta Malaysia. Kedua; melantik seorang Timbalan Perdana Menteri sama ada dari Sabah atau Sarawak. Ketiga; menaikkan royalti minyak daripada 5% kepada 20%. Keempat; menambah (a) peranan Sabah dalam kabinet persekutuan, (b) menambah kerusi Parlimen di Sabah, (c) menambah peranan Sabah didalam kedutaan Malaysia mengikut formula yang patut. Kelima; mewujudkan Suruhanjaya Diraja untuk memastikan hak-hak kedaulatan dan Rukun Negara terjamin dan terperlihara termasuk penyiasatan masaalah pendatang tanpa izin. Keenam; menubuhkan Suruhanjaya Nasional Anak Negeri dan Keistemewaan anak-anak Negeri di Malaysia. Ketujuh; ialah membenarkan sabah mengariskan Agenda pembangunan dan ekonominya sendiri. Deklarasi ini juga sebenarnya mempunyai banyak persamaan dengan 8 teras perjuangan parti SAPP.


Keistimewaan Sabah Tersurat Tapi Tidak Serap

Banyak perkara yang begitu menyedihkan apabila Keistemewaan Negeri Sabah yang hak dan patut disisih dan dilepas pandang. Sehubungan ini penulis merasa sugul apabila menginbau kembali pemergian beberapa pemimpin Sabah yang terkorban dalam nahas double-six di sembulan pada 1976 dahulu. Diantaranya Alahyarham Tun Fuad Stephen, Datuk Salleh Sulong, mendiang Datuk Peter Mojuntin, Datuk Darius Binion serta rakan mereka yang lain. Mereka terkorban selapas beruding peratusan royalti minyak didalam satu mesyuarat yang di adakan di Labuan.
Perkara 11 dalam 20 perkara “Borneo Utara” (Sabah) mempunyai bidang kuasa untuk mengawal tarif. Perkara ini masih sah dan relevan. Kerajaan negeri Sabah mesti berunding dengan kerajaan persekutuaan untuk mencari formula pembahagian hasil dengan adil dan saksama.
Bahagian iv 2(1) seterusnya menyatakan “ in the case of Sabah,a grant amount of an equal in each year to two-fifth of the amount by which the net revenue derived by the federation from Sabah exceeds the net revenue which would have been so derived in 1963 if--
i.the Malaysia Act had been in operation in that year as in the year 1964 and ii. The next revenue for the year 1963 were calculated without regard to any alteration of any tax or fee made on or after Malaysia Day. “Net Revenue” meaning for this purpose the revenue which accrues to thru Federation, less the amounts received by the State in respect of any assignments of that revenue.
Dalam hal ini, sepatutnya Sabah menerima 40% daripada hasil yang dikutip oleh kerajaan Persekutuan dari Sabah selepas di tolak apa yang Sabah telah kutip berdasarkan kepada hasil yang ditetapkan. Sebenarnya Sabah sepatutnya mengutip seperti berikut: Untuk minyak sahaja, Kerajaan Persekutuan melalui Petronas telah mengutip tidak kurang dari RM 75 Billion sejak 1976. Maka Sabah sepatutnya telah menerima 40% atau 2/5 daripada jumlah kurang daripada hasil yang dikutip Negeri atau Petronas atau [ RM75 billion- 5%(75)]= RM 29 billion!
Mengikut Datuk Dr. Jeffrey, “Sabah tidak akan maju dan berkembang selagi kekayaannya dibahagi dengan 12 bahagian dan hanya menerima 1/13 daripada kekayaanya. Pembahagian hasil negeri yang adil ialah membahagikan kekayaaan negeri dengan dua; setengah bagi negeri Sabah dan setengah lagi untuk Persekutuan. Namun yang praktikal ialah 1/3. Penulis mengamati bahawa kita tidak dapat memperseimbangkan ekonomi dan memperkukuhkan negeri-negeri dengan menidakkan sesuatu yang hak kepada negeri-nergeri yang nyata berhak. Terkini Raja Muda Perak telah bertitah dalam satu majlis “menegas kan bahawa sekiranya pelaksanaan DEB telah dilaksanakan seperti yang digariskan oleh pemimpin terdahulu sperti Tun Dr. Ismail sudah tentu tidak banyak yang mempersoalkannya.” Jelas disitu bahawa Perlaksanaan Dasar DEB tersebut telah menyimpang daripada landasan terawal.


PRU-13

Sama ada akan ada satu lagi pilihanraya dalam masa terdekat ini atau tidak sudah pasti isu-isu yang di bangkitkan dalam PRK di Semenanjung akan menular ke Sabah dan Sarawak. Rakyat di Pensiangan sebenarnya begitu gairah menunggu keputusan Mahkamah Tinggi. Begitulah juga rakyat di Sarawak, kini mereka telah pun mendapat isyarat akan kedudukan sebenar senario politik Negara. Mereka sudah tentu mengarabkan perkiraan tersendiri tentang hala-tuju politik mereka. Inilah kebaikan teknologi maklumat dimana perkembangan dapat diikuti dimerata pelusuk Negara ini. Isu-isu pelayanan kerajaan persekutuan tetap akan panas diperbualkan. Sarawak adalah kubu kuat BN dan ini adalah yang terpenting bagi kerajaan persekutuan. Kekuatan BN di Sarawak tidak boleh tidak dipertahankan. Sekiranya berlaku sesuatu disebalik maka kerajaan Persekutuan akan lebih goyah dan rapuh seperti belah menunggu retak. Kerajaan BN sewajarnya melakukan muhasabah diri tentang apa boleh dan dapat diperbaiki untuk memulihkan imej dan kekuatan BN. Sayugia diingatkan bahawa Rakyat memerhatikan dengan sepenuh minat, begitu generasi muda. Kumpulan profesional, peniaga dan orang kebanyakan. PR juga sewajarnya tidak boleh alpa dengan kemenangan kecil. Penyeragaman serta kerjasama mereka masih longgar. Apa pun PRU-13 sudah pasti hangat diperbincangkan selari dengan perbincangan kemuraman ekonomi sejagat.